OUR JOURNEY -----> MUSUH - SAHABAT - KEKASIH - TUNANG - SUAMI (^_*)

Daisypath Anniversary tickers

CINTA HALAL KAMI (^_^)

Daisypath Anniversary tickers

OUR JUNIOR IS IN DA HOUSE!! :))

Lilypie First Birthday tickers

Monday, October 19, 2015

Muhasabah diri



Assalamualaikum.

Dunia sekarang ni makin menakutkan.. bukak berita tv3 dengar cerita yang menyakitkan hati. Bukak channel lain, kebanyakannya program hiburan semata-mata.. entahlah saya rasa semua ni makin menakutkan.. perkara lagha ada di mana-mana.. di hujung jari kita je sekarang ni.. mana nak jaga diri sendiri lagi, tanggungjawab nak mendidik anak2 ni lagi lah besar amanahnya.. rasa macam takut sangat2, takut tak mampu nak galas tanggungjawab ni dengan sebaik2nya. Sejak saya migrate ke brunei dulu, saya selalu dapat mimpi tentang kematian.. selalu sangat. Bermula dari saat tu lah saya kerap diserang panic attack (bleh google sendiri ok) yang sangat kronik. Sampai sekarang pun masih ada cuma dah terkawal.. tapi di sebalik kesusahan dan terseksanya diri saya waktu tu, saya bersyukur sebab bagi saya Allah dah bagi petunjuk dan hidayah pada saya supaya tak hanyut dan leka lagi dengan dunia ni. Bukan semua dari kita bertuah kan untuk dapat hidayah Allah.. alhamdulillah syukur ya Allah.

Saya menulis blog ni seboleh2nya saya taknak ia menjadi satu perkara yang hanya sia-sia. Saya tak harapkan duit nuffnang mahupun buffered earning yang tinggi.. infact saya tak tahu pun sama ada blog saya ni ada pembaca atau pun tak.. tapi harapan saya biarlah ia dapat memberi manfaat sedikit sebanyak buat sesiapa saja. Saya sedih dan takut tengok keadaan dunia sekarang. Saya tak taulah orang lain kan, tapi saya memang selalu terfikir benda2 macam ni.. macam2 "hint" yang Allah dah tunjukkan pada kita. Tapi kita masih lalai dalam dunia sendiri.. minta dijauhkan semua ini dari diri saya, keluarga dan umat islam yang lain.. kalau sampai tahap nak ubah orang lain mungkin susah, tapi cubalah ubah dan perbaiki diri kita sendiri dulu. Jihad melawan hawa nafsu tu pun dah cukup susah. Nak melawan nafsu amarah contohnya.. saya sendiri kebanyakan masanya memang tewas dengan hawa nafsu sendiri. Memang seminggu dua ni saya agak baran.. entah kenapa. Mungkin sebab bendera merah sama kot. Tapi seriously saya tak suka keadaan ni.. anak2 yang jadi mangsa.. sedangkan diorang tak ada dosa apa pun. Apa yang saya boleh buat sekarang ni perbanyakkan istighfar.. jomlah kita sama2 banyakkan istighfar, banyakkan berzikir.. biar zikrullah ni jadi makanan kita.. daripada scroll ig, facebook sejam dua lebih baik kita habiskan waktu tu untuk mengaji al-Quran atau berzikir. Tapi facebook dan ig tu pun sangat2 bermanfaat kalau kita gunakan pada saluran yang betul - untuk saling memperingati antara satu sama lain, untuk tujuan amar makruf nahi mungkar.. Ni peringatan untuk saya sendiri jugak.. kita kaum hawa pun kalau tak boleh solat, tak boleh mengaji tapi still boleh zikir.. sayangnya Allah pada kita. Kita je yang selalu lupa pada Dia.. :(

Satu lagi nikmat yang Allah bagi, bila kita tunaikan solat di awal waktu, kita akan rasa satu hari tu panjanggggg sangat dan cukup untuk kita.. saya mengaku dulu memang saya ambil mudah bab solat.. kalau ada cerita best ke, mengantuk ke apa mula la lengahkan solat. Bila terdetik rasa menyesal, berubah sekejap then buat balik perangai tu.. lumrah manusia kan.. sampailah saya dapat mimpi kematian tu, sejak itulah saya mula berubah dan improvekan solat dan perkara2 lain.. saya selalu tanya pada diri saya sendiri, cukup ke amalan saya untuk dijadikan bekal hari esok. Tapi rupa2nya sebanyak2 amalan sekalipun kalau ade sekelumit rasa ujub, takbur maka sia-sialah semuanya. Amalan yang banyak belum lagi menjamin kita masuk syurga. Dan kita tak tahu amalan kita yang mana diterima Allah. Semuanya atas rahmat Allah swt. Sedangkan orang yang rajin solat pun boleh masuk neraka. sebabnya? solat tak khusyuk asyik fikir lepas ni nak masak apa, eh kain baju bertimbun lagi tak berlipat n yadayada.. ambik wudhu tak sempurna, bacaan solat tak sah, solat lewat waktu dan macam2 lagi lah.. bab solat tu je pun dah banyakkk sangat nak kena jaga kan belum masuk bab lain lagi.. agaknya kalau kita bleh nampak timbangan dosa pahala kita sekarang ni mesti tak berani nak buat dosa kan..

Diriwayatkan daripada Hazrat Abu Hurairah RA katanya,

Saya telah mendengar Rasulullah SAW bersabda, "Jika sebatang anak sungai mengalir di hadapan pintu rumah salah seorang daripada kamu dan dia mandi dalam sungai itu sebanyak lima kali sehari, pada pendapat kamu masih adakah lagi kekotoran (pada badannya)?"

Para sahabat R.Anhum menjawab, "Tidak akan tertinggal sedikitpun kekotoran." Rasulullah SAW bersabda, "Maka demikianlah juga solah lima waktu, melalui solah ALLAH TAALA akan mengampunkan dosa."

(Hadith riwayat Imam Bukhari dan Muslim)


Jomlah kita sama2 improvekan mutu ibadat solat kita. Masih banyak jugak yang saya harus improve. saya rasa susah sangat nak khusyuk dalam solat sebab saya solat dekat dengan anak2 (time incik hubby offshore).. anak2 selalu ganggu saya solat, buat bising bergaduh dsb.. bila incik hubby cuti, saya solat dalam bilik tapi saya masih tak dapat khusyuk sepenuhnya. Jadi sekarang ni saya dah jelas bukan anak2 mahupun faktor sekeliling sebenarnya yang 100% menjadi puncanya.. pokok pangkalnya diri kita. Hati kita.. jiwa kita.. kita tak letakkan diri kita 100% pada Allah sedangkan kita sedang sujud padaNya.. dan saya pernah terbaca kalau kita rasa liat sangat nak solat atau solat di awal waktu, cuba tanamkan azam dan buat semua tu dalam tempoh 40 hari. Bila kita dah terbiasa, kita akan jadi takut/rasa bersalah kalau tertinggal solat/sengaja lengahkan waktu.

Baru bab solat kan.. belum masuk bab hubungan/tanggungjawab dengan suami, dengan mak ayah, anak2.. jiran tetangga.. aurat.. tiba2 rasa senak pulak dada ni. Banyaknya dosa tak tertanggung rasanya.. Allahurabbi... tapi rahmat dan pengampunan Allah juga lebih besar dari kemurkaanNya.


Allah سبحانه و تعالى Berfirman :
"Katakanlah, "Hai hamba-hamba- Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Dan kembalilah kamu kepada Tuhanmu, dan berserah dirilah kepada-Nya sebelum datang azab kepadamu kemudian kamu tidak dapat ditolong"
(QS. Az-Zumar 53-54)


Saya bukanlah ustazah untuk bercakap perihal agama. Saya cuma mengingatkan diri sendiri dan jugak saudara saudari seagama agar kita tak lagi leka.. entah berapa lama lagi waktu kita yang masih bersisa, hanya Allah yang tau.. tapi kita semua nakkan pengakhiran yang baik betul tak.. saya mohon maaf andai saya ada tersilap kata.. yang baik itu semua tentulah dari Allah swt.. yang buruk itu dari kelemahan diri saya sendiri.. semoga semua ni dapat jadi satu asbab untuk kita sama2 beroleh redha Allah.. jom berubah ke arah yang lebih baik.. insyaallah.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails