OUR JOURNEY -----> MUSUH - SAHABAT - KEKASIH - TUNANG - SUAMI (^_*)

Daisypath Anniversary tickers

CINTA HALAL KAMI (^_^)

Daisypath Anniversary tickers

OUR JUNIOR IS IN DA HOUSE!! :))

Lilypie First Birthday tickers

Tuesday, October 27, 2015

Masalah angin dalam badan

Assalamualaikum.

Sape kat sini yang takde langsung masalah angin dalam badan sila angkat kaki takyah baca... kehkeh.. rasanya most of us especially kaum ibu la kan memang sinonim sangat dengan masalah angin dalam badan ni.. saya pun tak terkecuali. Masalah angin dalam badan ni memang menjadi satu masalah besar bagi saya sampai kadang2 boleh jadi "hangin" satu badan. Sejak zaman bekerja dulu memang selalu sangat dapat gastrik tahap kronik sampai 2 bulan pun tak baik2.. semua sebab angin. bila dah kawen, lepas bersalinkan Mifzal, masalah angin ni makin bertambah tapi masih terkawal.. cuma kena avoid susu dan makanan berangin. Kalo makan je konfem lepas tu perut jadi sebu semacam pastu the worst part, sakit dada tembus sampai ke belakang sebab angin da naik ke atas. Phewww.... pernah tak korang alami cenggini? Ke saya je spesis pelik kat dunia ni yang alami semua ni??? 😂😂😂

Lepas bersalinkan Mikail pulak, lagi la banyak angin dalam badan ni. Bila tekan2 je area abdomen, bunyi macam air berkocak... serius takut sehh... anak2 bleh plak siap main cucuk2 perut ebu dia pastu gelak2.. -_-" masa berpantang saya bertungku berbengkung 40 hari semua tu la tak miss pun.. (pakai stokin banyak skip sebab beranak musim panas kehkehkeh).. air masak pun redah je teguk bergelen-gelen da macam orang tak minum sebulan entah kenapa.. sebab breastfeeding mungkin. Ada kaitan tak benda ni dengan angin? Mungkin jugakla dua faktor tu punca angin senang masuk dalam badan kan.. entohlerr yeoppp... yang pasti, masalah angin ni memang menjejaskan kualiti hidup seharian.. sebab bila badan banyak angin, kita asyik rasa lemau, tak larat, cepat penat, asyik mengantuk, sakit dan lenguh2 satu badan, pening, loya.. eh banyak pulak masalahnya... sape tak naik hangin kalo cenggini. ni semua salah angin.. hmm memang salah dia yeop..! Yeop tak salah. minum air halia ke eno ke apa tak jalan dah.. bunyi kocak air tu maintain je kat situ tak ilang2.. 😂😂😂 pernah jugak dengar orang cakap kalau terlampau banyak angin sampai ada "ibu angin" memang susah nak hilang or keluarkan.. yang ni saya tak tau fakta ke auta.. wallahualam.

Makanya, atas kesedaran dan keazaman yang kuat untuk taknak lagi penat2, taknak lagi sakit2 badan sebaliknya bertukar jadi superwowww energetic gitu, saya pun duk ushar2 la solusinye.. hinggalah saya jumpa satu produk tradisional ni.. MANJAKANI!! Hehehe... jujur cakap memang tak pernah guna manjakani ni seumur hidup.. masa berpantang dengan mak dulu pun takde rigid sangat bab jamu ke air akar ke apa takde. Paling teruk pun pernah minum air kunyit jela. Saya duk baca review ramai yang cakap lepas amalkan air rebusan manjakani or makan biji manjakani (either in kapsul or diorang gentel kecik2), badan rasa lebih bertenaga dan bagus jugak untuk penjagaan dalaman wanita.. tapi rasa biji manjakani ni pahit kelat so saya duk terbayang bleh ke idok aku nak minum ni.. takpelah kita gamble lah.. cabar diri sendiri.. huhuhu.. nak sihat & energetic punya pasal (plus cantik kehkeh).. memang tak dinafikan banyakkk sangat produk di pasaran sekarang kan.. kapsul bawang putih lah, shaklee peppermint ginger lah.. banyak sangatlah kalau nak sebut. Tapi entahlah kali ni rasa nak try something yang tradisi mak2 kite dulu2 pulak... hihihi.. incik hubby pun selalu tanya taknak makan jamu ke? (Nampak sangat bagi hint bini dah tak cantik hukhukhuk) sebab ada sorang kenalan saya ni dia memang makan jamu dari anak dara sampai sekarang nak masuk 40 dah, ada anak 6 orang tapi masa first time jumpa dia saya ingat dia belum kawen lagi.. aaaaaa nak nanges sebab jeles! Hahaha... meletop ko kakk... uuuuuuuuu sambung nanges lagi.. jelesnye! Pompuan ni memang paranoid sangat kan bab cantik. -_-"

Ekceli saya baru nak try amalkan makan manjakani ni.. nak try jugak untuk luaran sekali.. lagipun Mikail da setahun 7bulan kan.. hopefully badan dia ok la and tak bagi pape effect pada production susu.. tengok camne result nanti baru bleh review.. wish me luck! 😉


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails