OUR JOURNEY -----> MUSUH - SAHABAT - KEKASIH - TUNANG - SUAMI (^_*)

Daisypath Anniversary tickers

CINTA HALAL KAMI (^_^)

Daisypath Anniversary tickers

OUR JUNIOR IS IN DA HOUSE!! :))

Lilypie First Birthday tickers

Tuesday, July 3, 2012

My breastfeeding journey#2


:))

:))






:))

Eh eh buang tebiat ke hape senyum sorang-sorang.. :)) orang cakap kan, kalau nak kurus, breastfeed lah anak.. Eleh, nak cakap ko makin kurus la tuh.. Kecoh betul.. Pang sedas..

Tapi kan, memang betul la apa yang orang cakap tu.. Terbukti kesahihannya 200%!! saya still makan banyak.. Nasik tu memang penuh pinggan.. Kadang2 nasik saya lagi banyak dari nasik incik hubby pasal dia kena diet.. Hohoho.. :p sehari biasenye saya makan nasik 2-3x.. Huhu.. Malunye nak cakap.. Dari dulu zaman anak dara sampai la da jadi mak dara.. Eh mak budak.. Tak penah pulak diet2 ni.. Air pun takde pantang2.. Balun je.. Lagi2 bila breastfeed memang saya jadi cepat haus & lapar.. Da makan pun still lapar lagi.. Hihi..

Maunye tak camtu, dah semua keluar bagi kat Mifzal.. Last2 ebu ni tinggal tulang belulang.. Tinggal nak buat sup je ni.. Kuikui.. Tapi bukan nak cakap pasal tu sebenarnye.. Tu iklan semata-mata.. :p tadi baru lepas tidokan Mifzal.. Lepas dia mengamuk sebab milk flow saya laju.. Tu lah masalah saya everytime saya direct feed dia.. Milk flow laju.. Mifzal tak sempat nak telan n ambik nafas last2 dia mengamuk macam kena dera.. =_=' saya tak tau dah nak buat macam mana.. Macam2 tips & cara saya dah buat.. Ade yang suruh kepit nipple cara gunting.. Ada yang suruh sandar ke belakang sikit.. Ada yang suruh pam dulu baru direct feeding n yadayada..tapi semuanya gagal.. Walaupun saya da pam, tapi bila Mifzal isap, mesti let down reflex tu jadi lagi.. Kadang2 sampai 2x.. Haihh.. Let down reflex tu dengan ayat mudahnya rangsangan susu keluar.. Camtu la kot.. Saya tak tau nak explain kat sini.. Google sendirik la ye.. Hehe.. Bila let down reflex tu jadi, susu saya memang memancut2 sampai abis muka Mifzal dek ujan susu.. Huhu..

So jalan penyelesaiannya adalah saya terpaksa pam n bagi dia thru bottles.. Nasib baik dia takde masalah nipple confusion ke ape.. Dari dulu sampai sekarang, walaupun dia lagi banyak minum thru bottle, tapi dia sentiasa nakkan ebu dia punye ni.. :)) tapi tu la, bila start laju je terus mengamuk.. Cane lagi saya nak buat ye?? Huu..

Mak saya cakap dia dulu tak camtu pun.. Jiran depan umah ni tak camtu pun.. Semua tak camtu.. Mak saya cakap saya pelik.. Sadis.. :(( bukan kehendak saya jadi cenggini.. Ketentuan Allah.. Allah yang mengkehendaki setiap sesuatu berlaku.. Mengkehendaki?? Eh ade ke perkataan tu?? Hihi.. Mak saya suruh saya kurangkan minum air.. Oh big NO-NO ok... Dah 2x sembelit teruk minggu ni.. Tak sanggup.. Then mak saya suruh saya stop minum susu dulu.. Yes, i tried but failed.. Susu saya tetap banyak & milk flow tetap laju.. Lagipun tak efektif jugak kalo tak minum susu becuz my body needs calcium.. Gigi ni pun dah sakit sikit2.. Kang rongak plak sebelum usia.. Huu.. Takmo.. Mintak dijauhkan.. Then mak saya pun taktau nak buat ape lagi dah.. :p

Tapi kalau dah ditakdirkan saya terpaksa menyusukan dia thru bottles, saya redha.. Sekurang-kurangnya dia masih minum susu ibunya.. Saya tetap bersyukur.. Walaupun saya terpaksa pam banyak kali dalam sehari sampai mak saya membebel ko da takde keje lain ke asyik mengepam je n saya cume mampu sengih & buat muka dua ringgit.. walaupun terpaksa korbankan sedikit waktu tidur sampai tersengguk-sengguk untuk mengepam.. Walaupun dalam sehari jenuh asyik membasuh & mensteril botol susu.. As long dia minum susu ibunya, saya dah bersyukurrr sangat2... Alhamdulillah.. & saya syukur jugak sebab susu saya banyak.. Hopefully hasrat saya nak susukan dia sampai 2 tahun terlaksana.. Insyaallah..

Tapi kalo ada petua lain yang boleh solve my problem ni, pls share ye.. I really love direct feeding.. Satu nikmat yang tak boleh diungkapkan dengan kata2.. Biar penat tapi itulah anugerah terindah buat seorang wanita yang bergelar IBU...




- Posted using BlogPress from my iPhone

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails