OUR JOURNEY -----> MUSUH - SAHABAT - KEKASIH - TUNANG - SUAMI (^_*)

Daisypath Anniversary tickers

CINTA HALAL KAMI (^_^)

Daisypath Anniversary tickers

OUR JUNIOR IS IN DA HOUSE!! :))

Lilypie First Birthday tickers

Friday, July 27, 2012

My breastfeeding journey #3



Salam.

Da lama tak cakap pasal breastfeeding kan.. Ramai yang cakap kalo puasa susu badan akan berkurang. Bila saya tanya ma saya, dia cakap dia tak camtu pun.. Susu tetap macam biasa... For my case, Alhamdulillah susu saya tetap jugak macam biasa, macam hari tak puasa.. Sekali pump saya dapat around 8-10 oz.. Paling meriah so far 13oz.. Alhamdulillah, mudah rezeki anak ebu.. Mungkin jugak faktor keturunan kot..

Nervous jugak sebelum puasa hari tu takut susu berkurang.. Tapi saya set mind siap2 susu saya akan sentiasa cukup untuk menampung keperluan Mifzal.. Tambah plak puasa kali ni kat umah mak mertua.. So saya tak dapat nak buat stok EBM (chilled & frozen) sebab fridge & deep freezer penuh sarat dengan bahan mentah, sayur & segala macam mak nenek termasukla durian.. Yummyyy.. :)) Kadang2 kalo ade extra susu yang diperah tu terpaksa jugakla saya carik space dalam fridge & guna keesokan harinya.. Kalo lame sangat simpan kang tak pasal2 susu tu berperisa durian plak.. Huhu..

Saya selalu catat banyak mana kuantiti yang saya dapat untuk satu2 sesi mengepam.. Based on date tu nanti senang nak detect ape yang boleh menyebabkan susu berkurang @ bertambah lebih dari biasa.. For my case, kurma, milo, susu n of course plain water are my milk booster.. Tapi most of the time kalo saya tak ambik pun semua tu (or the worst case i just drink plain water) Alhamdulillah susu saya tetap jugak macam biasa.. Saya minum jugak air gas @ air sejuk @ ais.. Untuk 2 minggu ni saya tak minum susu langsung sebab malas plus tak sempat masuk perut sebab makanan lain berebut2 nak masuk dulu.. :p Waktu berbuka saya cuma minum 2 gelas air.. Itupun air sejuk @ ais.. Everyday camtu.. Contoh yang sangat tidak baik.. Sila jangan ikut.. :p Tapi makan memang banyak.. Hehe.. :)) waktu sahur pun sama jugak.. Kurma on off.. Ada hari makan ade hari tak makan sebab perut da penuh.. :p tapi biasanya saya makan 3-5 biji.. Sooo... Kesimpulannya.. Ntahla.. Saya pon konpius ape yang boleh menyebabkan susu bertambah or berkurang.. Kuikuikui.. Tapi faktor keturunan memainkan peranan jugakla kot.. Cuma yang pasti, kalo saya penat memang production tak meriah.. Apepun saya bersyukurrrr sangat3 sebab rezeki Mifzal melimpah ruah.. Semoga niat saya nak susukan dia dengan susu ebunya sahaja sehingga dia berusia 2 tahun terlaksana dengan izinNya.. Amin.


- Posted using BlogPress from my iPhone

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails