OUR JOURNEY -----> MUSUH - SAHABAT - KEKASIH - TUNANG - SUAMI (^_*)

Daisypath Anniversary tickers

CINTA HALAL KAMI (^_^)

Daisypath Anniversary tickers

OUR JUNIOR IS IN DA HOUSE!! :))

Lilypie First Birthday tickers

Sunday, July 1, 2012

My breastfeeding journey#1

Salam.


Arini nak share pasal pengalaman breastfeeding..Alhamdulillah, hari ni Mifzal masih lagi menyusu dengan susu ebu.. Frankly speaking i'm a bit sad n terkilan jugak sebab tak dapat breastfeed Mifzal secara ekslusif.. Exclusive breastfeeding means baby tu HANYA minum susu ibu SEPENUHNYA tanpa makanan lain seperti susu formula etc.. Sejak saya mengandung lagi saya da tanamkan niat nak menyusukan Mifzal sepenuhnya dengan susu badan.. Niat & hasrat yang sangat membuak2.. Tiap hari lepas solat saya berdoa moga hasrat & niat saya diperkenan Allah swt.. Tapi kita hanya mampu merancang, semuanya atas kehendak Allah jua..

Masa 6 bulan mengandungkan Mifzal, susu badan saya da keluar bila dipicit tapi dalam bentuk kolustrum lah, belum jadik susu lagi.. Masih pekat.. Sampai lah hampir waktu melahirkan.. Masa tu keyakinan saya untuk menyusukan dia makin bertambah.. Sebab nurse cakap biasanya hari ke3 baru susu keluar.. (Susu yang dah cair tu, sebelum tu yang ada hanyalah kolustrum) Saya pon takde experience lagi.. Maklumlah first timer.. Hari pertama bersalin, everything was fine.. Nurse pon ajar cara nak latch dengan betul.. Mula2 tu rasa geli2 je.. Sakit pon ade sebab baby hisap kuat sangat.. Tak sangka baby's suction sekuat itu.. Masuk hari kedua pon ok jugak, walaupun Mifzal da mula bukak high pitch.. Masuk hari ketiga Mifzal masih dengan high pitchnya, and my parents cakap maybe dia tak cukup susu n suruh saya topup dengan susu formula.. Hati saya da mula berdebar.. Saya diamkan aje bila parents saya suruh beli susu formula.. Saya yakinkan diri saya susu saya cukup untuk keperluannya.. Incik hubby pon always give his support.. Sangat stress saya waktu tu.. Naseb baik incik hubby ade tolong tenangkan saya..

Masa tu susu badan saya masih dalam bentuk kolustrum n i need to feed him every half an hour..baby boy memang kuat menyusu.. betapa penatnya saya waktu tu. dengan susah nak bergerak sebab luka jahitan.. Sampai gigil2 badan saya tahan sakit.. Peritnya hanya Allah yang tau.. Incik hubby da puas pegi klinik n farmasi cari ubat tahan sakit, semuanya tak jalan.. Tambah plak dengan stress.. Fizikal & mental saya memang letih sangat2 waktu tu sebab saya tak cukup tidur sejak sehari sebelum bersalin lagi.. Bila saya picit2 breast saya, tiada lagi titik2 susu yang keluar.. Perasaan saya waktu tu.. Hmm.. Hanya boleh sebut ya Allah je.. Akhirnya apa yang mampu saya buat adalah menangis & menangis... Incik hubby tanya saya nak beli susu formula tak.. Saya cuma diam & menangis.. Dalam hati saya cakap taknak.. Tapi Mifzal lapar.. Saya serbasalah sangat2.. Incik hubby tenangkan saya, suruh saya redha banyak mana & macam mana pun rezeki Mifzal.. Bila mental & fizikal saya stress macam tu, macam mana la susu nak keluar.. Bila saya pam, tak sampai 0.5 oz pun saya dapat.. Hanya beberapa titik.. Kadang2 tak keluar langsung! Airmata saya lagi bertitik2 dari susu..

Akhirnya bila Mifzal nangis tak henti, dengan berat hatinya saya merelakan incik hubby beli susu formula, tapi saya suruh beli kotak paling kecik.. Saya memencilkan diri dalam bilik.. Mak saya yang bagi susu pada Mifzal.. Waktu tu saya menangis menangis & menangis je.. Perasaan saya waktu tu sedih, kecewa, terkilan semua la saya rase.. saya rasa macam ebu yang gagal sebab tak dapat beri susu saya sendiri.. Bila dia minum je susu formula tu, terus dia diam.. Hmmm.. Lagi la menitis airmata saya ni..

Tapi saya tak putus asa, saya keep on pumping walaupun hasilnya masih sama & kadang2 tak ada langsung titik yang keluar.. And saya direct feeding dia jugak.. Susu formula tu hanyalah topup bila breast saya kosong.. Hari ke4 saya berurut.. Pas berurut susu saya da banyak sikit tapi still tak cukup dengan demand dia.. Saya ikut je tips dalam internet, bagi direct feeding, buat regular pumping, minum susu, banyakkan minum air.. Tapiiiiiii... Badan saya tak cukup rehat.. Saya sangat2 letih waktu tu.. So susu saya masih tak meriah..

Tapi alhamdulillah hari ke12 kalau tak silap, Mifzal da minum susu saya sepenuhnya except masa hari ke 25 yang saya sembelit teruk tu.. Incik hubby terpaksa buat susu formula sebab 4 jam saya dalam toilet.. N until now.. No more formula milk for him.. Syukur sangat2.. Susu formula yang incik hubby beli tu pun luak sikit je, last2 saya buang sebab da berubah warna.. Kalau dulu saya hanya dapat beberapa titik susu, jauh sekali nak dapat 1oz.. Sekarang saya mampu collect 11oz untuk 1 session.. Alhamdulillah.. Saya tak buat sangat stok expressed breast milk (EBM).. Saya utamakan beri yang fresh untuk 3 bulan ni.. Bila ada lebih baru saya masukkan dalam fridge or deep freezer.. Nanti lah later on citer pasal tu.. :))

Alhamdulillah, walaupun tak exclusive, saya masih bersyukur Mifzal minum susu dari badan ibunya sendiri.. Bahagia tengok setiap hari dia membesar dengan sihat, makin bambam & membolat dengan jayanya.. :))





Gambar kat atas ni menunjukkan banyak mana baby perlukan susu untuk sekali menyusu.. Nak baca lebih lanjut bleh refer sini






- Posted using BlogPress from my iPhone

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails