OUR JOURNEY -----> MUSUH - SAHABAT - KEKASIH - TUNANG - SUAMI (^_*)

Daisypath Anniversary tickers

CINTA HALAL KAMI (^_^)

Daisypath Anniversary tickers

OUR JUNIOR IS IN DA HOUSE!! :))

Lilypie First Birthday tickers

Thursday, September 24, 2015

Pengalaman buat rawatan akar gigi



Assalamualaikum.

Dalam tempoh sebulan yang lepas, saya ada alami sakit gigi yang agak kronik.. actually da lama dah.. dia on off.. bila sakit, macam biasalah saya terus kumur dengan air garam.. tapi biasanya tak berkesan pun.. huhuhu.. last2 terpaksa jugakla guna petua yang ayah mertua bagi, kunyah cengkih.. it really works.. kunyah cengkih kat gigi yang sakit tu sekuat hati.. at first memang ya allahhh sakitnyaaaa rasa nak tendang pintu jamban.. pastu nak termuntah2 sebab cengkih kan rasa dia cenggitu kan.. but few minutes later, rasa macam kebas2 berangin syokk je kat gigi and slowly sakit tu berkurang..then hilang... kalau rasa sakit lagi saya kunyah lagi.. skali kunyah tu ambikla dalam 2-3bijik.. macam tu la yang terjadi dalam tempoh 3 tahun setengah ni... hahaha... mesti terkejut kan lama giler kot simpan sakit gigi.. kahkahkah... oke not funny... saya start rasa sakit kat gigi geraham ni masa pregnantkan mifzal.. yela masa tu kurang kalsium kan.. n plus padan muka tak jaga gigi betul2 masa kecik2 dulu.. so memang gigi tu berlubang and da ditampal pun.. tapi last check masa zaman sekolah menengah tu la..pastu takdenye nak ambik kesah... bagus betul perangai mak budak ni kan..

Oke dipendekkan cerita, lepas kejadian sakit gigi yang on off tu, saya bagitau incik hubby.. ni kalo dah tak sakit gigi ni nak gi klinik nak tampal..tanak tangguh2 lagi dah.. pastu incik hubby buat muke sememeh.. takpe.. dia tak caya plak betapa bulat dah azam yang saya tekadkan... tak kisahla ayat pun da merapu.. pendekkan lagi cerita, satu pagi tu saya pegi la klinik gigi sorang2..dekat je dengan umah.. anak2 incik hubby la jaga kat umah.. sampai2 ok lega takde orang.. yela klinik gigi kot takkanla seramai klinik biasa kan.. register then terus kena panggil masuk.. saya cakap nak tampal.. doc tanya ada rasa sakit tak.. dia ketuk2 sket.. saya cakap ada rasa sakit sikit.. pastu kena xray dulu tengok dalam ke tidak lubangnya..

Nampak macam canggih jugakla klinik ni.. takjub mak sampai terjakun sekejap.. siap tanya nak xray ni kena bukak baju semua ke.. bodoh tak soalan.. xray gigi kot..nampak kepandaian di situ.. kahkahkah.. lepas xray doc tu explain la.. tak bole nak tampal sebab lubang tu besarrrrr sangat and dekatttt sangat dengan saraf.. adui kecewa betul.. doc bagi option sama ada nak cabut or nak buat rawatan akar.. dia bagi masa pikir dulu.. kalo nak cabut datang je lepas 3 hari.. kalo nak buat rawatan akar kena call dulu untuk buat appointment... kos rawatan akar untuk satu gigi RM 800.. ape RM800??!!!! terbeliak mata bila dengar.. bleh beli handbag kot... gigi ke handbag?? Bleh tak pikir cenggitu? Hahaha... so hari tu saya dibekalkan dengan antibiotik dan ubat tahan sakit.. balikla dengan perasaan hampa tahap nak nangis pun ada.. saya ni memang penakut kalo bab2 gigi ni.. dengar kena buat benda2 pelik ni lagi la rasa down... balik bincang dulu ngan incik hubby.. dia terus cakap ala cabot je.. cabot baru baper hengget.. saya pun ada jugak terpikir nak cabut je tapi baru 27 tahun kotttt.. nanti tua tinggal ape je?? Takde gigi geraham ni mesti susah nak mengunyahhh..

Malam tu serious takbley tido.. tangan ni ligat je duk search pasal rawatan akar ni... sampai incik hubby kat sebelah pun terabai... hahaha. Kesian pulak.. tension tahap maksima kot masa tu.. pastu mula la melalut kenapa la allah uji aku dengan semua ni.. kenapala aku insan terpilih untuk hadapi semua ni.. drama btul.. gigi je pun.. oke kalo nak tau lanjut pasal rawatan akar gigi ni bleh klik kat link ni..

 http://www.myhealth.gov.my/index.php/pergigian/rawatan-pergigian/rawatan-salur-akar 

To make the story short, saya nekad untuk selamatkan gigi geraham saya.. incik hubby pun izinkan yelah pakai duit dia kan kehkehkeh (tanggungjawab tu!)... hari kejadian saya pergi sorang jugaklah.. menyerah diri dengan rasa nervous taktau nak cakap lah.. pastu mulut tak benti2 baca doa nabi yunus start dari kua umah sampailah tengah buat rawatan akar tu pun baca lagi dalam hati.. da macam nak beranak pulak nervousnya! Budak skolah pun tak cenggini rasanye.. 😂😂😂😂

Mula2 doc cucuk ubat bius dulu.. lembut je doc ni buat.. tak sakit langsung.. jarum pun takla gedabak macam zaman sekolah dulu tu kan.. then kena tunggu ubat tu beri kesan dulu.. ada la kat setengah jam.. sempat la mesej mak dulu suruh mak doa semuanya selamat.. hahaha... setengah jam tunggu tu risau jugak kang abis kesan ubat bius ni kang doc tak jugak panggil2.. banyak kali test senyum tapi tak boleh nak senyum rasa tebal je mulut.. kira ada lagi la tu.. hihi.. then bila da kena panggil start la rawatan tu.. doc kata kalo rasa sakit bagitau..

Mula2 dia gerudi dulu gigi tu untuk buka lubang saraf.. ya allah ngilu sangat masa ni.. tak sakit tapi tak suka.. da siap gerudi, dia jolok2 guna benda alah ape kenamanya kfile ape ntah..cuci2...rasa macam gigi tu kena cuci dengan skru je.. korek2... pastu sembur ubat.. ulang2 proses tu sampai akar da bersih then apa ntah lagi doc tu buat saya pun taktau.. lastly dia letak tampalan sementara.. nampak simple kan tapi 45 minit jugak baru settle.. mulut saya lenguh giler sebab menganga lama.. tapi langsung tak rasa sakit sepanjang proses tu ..syok pulak rasa.. haha.. paling annoying bila nurse tu guna suction untuk sedut air liur.. ditekan2nya sampai anak tekak sampai nak termuntah pastu bleh plak tanya akak nervous ke?? 😅😅😅  seminggu lepas tu kena datang lagi untuk buat tampalan kekal pulak kalo takde masalah apa.. tapiiii.. ku sangkakan panas hingga ke petang... rupanya hujan di tengahari...

Bersambung.....


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails