OUR JOURNEY -----> MUSUH - SAHABAT - KEKASIH - TUNANG - SUAMI (^_*)

Daisypath Anniversary tickers

CINTA HALAL KAMI (^_^)

Daisypath Anniversary tickers

OUR JUNIOR IS IN DA HOUSE!! :))

Lilypie First Birthday tickers

Monday, September 28, 2015

Berkebun

Assalamualaikum.

Perempuan dan bunga ni memang tak boleh dipisahkan betul tak? Termasuklah saya.. tapi saya tak suka pada bunga plastik, bunga palsu dan seangkatan dengannya.. sebab tu incik hubby tak pernah bagi bunga kot.. dia belikan pokok bunga hidup terus. Wahaha.. saya memang minat sangat2 dengan pokok bunga sejak kecik lagi.. mungkin da terbiasa tolong mak siram pokok, lepas tu belajar sikit2 tanam pokok.. bila pokok tumbuh subur rasa seronok sangat.. yela, ada orang tangan panas kan tanam apa pun semua tak menjadi.. so kalau tanam pokok n pokok tu dapat membesar dengan baik kira macam rezeki jugak kan..

Dulu laman umah yang cenonet ni penuhhh dengan pokok bunga siap dengan upah orang buat landskap bagai tapi lepas kitorang migrate sekejap ke brunei dulu semua da jadi terbiar.. rugi kan? Tu yang kali ni semangat nak penuhkan laman ni semula.. tapi start sikit2 dulu la..


Ni pokok kesayangan saya.. pokok torenia ungu.. asyik berbunga je.. ni second time dah sejak beli dari nursery dulu.. actually dia ada banyak kaler tapi saya jumpa kaler ni je.. ada jugak orang cakap pokok ni tumbuh merata2 dekat semak tapi saya tak pernah jumpa pun.. banyak sangat pembangunan agaknye.. huhu..


Ni pokok jeremin atau nama famous dia pokok penghalau nyamuk.. daun dia ada bau kuat yang sangat best dan dikatakan dapat halau nyamuk.. lebih kurang bau repellent anak2 je.. dulu masa saya beli dari nursery kecik je.. sekarang da merimbun lebih dari pasu.. camane nak biakkan dia ye? Saya pun tengah google lagi.. pokok ni saya letak tempat terlindung yang tak kena langsung cahaya matahari..


Pokok bunga kertas ni pun salah satu pokok favourite saya.. sebab dia cantik dan paling senang nak jaga.. letak je direct kena matahari makin galak la dia berbunga. Yang ni ada 3 warna.. pink purple n putih kot.. ke oren.. terlupa plak.. huhu.. petua nak lebatkan bunga saya siram dengan air rendaman kulit bawang besar.. daripada buang camtu je kulit bawang tu kan baik buat siram pokok. sekejap je dah merimbun.. dengan air basuhan beras pun boleh.. senangnya hati tengok! Hehehe


Ni pokok mona lavender.. tapi takde bau lavender ye.. mungkin dia dapat nama tu sebab kaler purple kot.. ni dah kering sikit sebab tak bersiram 2 hari masa raya aritu.. cara nak biakkan guna keratan batang tapi belum pernah try lagi..but have to do something soon sebab da penuh pasu dah.. saya letak kat tempat yang kena matahari sikit je.. sipi2 gitu..


Ni jejarum kuning.. nama saintifik dia ape ixora eh kalau tak silap.. tebuan suka nau hinggap siap kejar saya bagai.. adoii.. tension betul tiapkali nak siram pokok.. penat bersilat ngan tebuan.. pokok ni lambat sikit tumbesaran dia.. ke sebab tebuan tadi yang membantutkan?? Saya ada satu pasu lagi pokok ni tapi yang tu dia combine 3 warna.. merah pink n oren.. sekarang baru tumbuh putik bunga yang baru.. 2nd phase sejak beli dari nursery.. saya suka pokok ni tapi sebab pokok ni mengundang tebuan yang sangat banyak saya jadi stress sikit dengan dia.. hahaha.. dasar penakot..

Ada lagi pokok lain yang saya tanam tapi malas nak snap banyak2 plus taktau nama.. hahaha..  ingat pasni nak tambah lagi koleksi pokok bunga.. tiap hari bila bangun tidur je mesti tengok diorang dulu.. rasa macam dalam hati ada taman gitu.. kekeke.. nasib baik jugakla incik hubby pun suka menanam jugak.. kira terapi jugaklah di kala stress mengadap jerebu ni.. nanti kalo laman ni dah jadi taman bunga saya update lagi.. 😉😉😉


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails