OUR JOURNEY -----> MUSUH - SAHABAT - KEKASIH - TUNANG - SUAMI (^_*)

Daisypath Anniversary tickers

CINTA HALAL KAMI (^_^)

Daisypath Anniversary tickers

OUR JUNIOR IS IN DA HOUSE!! :))

Lilypie First Birthday tickers

Friday, June 29, 2012

Pengalaman kali pertama mengandung


Da dua bulan lebey da beranak baru sibuk nak citer pasal mengandung.. Teheehee.. Saya cuma nak simpan kenangan ni dalam belog so that saya takkan lupa.. Manala tau kot2 dapat cedok semula pengalaman ni time mengandung adik Mifzal nanti.. *eh tetibe* haha.. Mifzal baru dua bulan lebey lah.. :)) nanti Mifzal da pandai baca, boley baca entri panjang ke laut ni so that anak ebu tau susah payah yang ebu & abah lalui sejak mengandungkan Mifzal lagi.. Tapi kami happy sangat sebab kamu lah anugerah terindah buat kami, memberikan pengalaman buat kami menjadi ibu & ayah buat pertama kali.. Sayang kamu ketat2.. :))

Oke, berbalik pada topik asal.. Ekceli masa tu saya baru nak buat medical check up untuk kemasukan ke UKM for my master.. Umah sewa kat Ukm da setel, surat benti keje pon da hantar.. So masa saya nak buat xray, juru xray tu (lelaki) tanye la saya mengandung ke tak.. Masa tu saya terkedu & tergagap nak jawab.. Saya jawab "tak tahu" sebab saya baru perasan yang period saya da lewat 2 hari.. Dengan muka yang macam nak marah, juru xray tu tanye "nape tak tahu?".. Saya memang agak bengang dengan soalan itu.. Manela saya nak tahu sebab period saya baru lewat 2 hari.. Lgpun sejak kawen, kitar haid saya jadi tak menentu.. Bulan2 sebelumnya pon lewat jugak tapi bila buat urine pregnancy test (UPT) negatif je.. *ye, sedikit frust di situ*.. so juru xray tu suruh jumpe doc dulu.. Doc suh buat je UPT tu juz in case termengandung.. Huhu.. Nurse yg tolong watkan depan2 saya.. Masa tunggu result tu nurse tu da cakap "negatif ni" sebab kua 1 line je.. Saya pon tak mengharap.. So takla frust pon. Tapi incik hubby memang agak frust sebab result asyik negatif.. Alah yang, baru 6 bulan lebih kawen mase tu.. :)) but then doc panggil masuk semula, dia cakap "UPT awak ni, cuba awak tengok".. Masa tengok tu saya cume bleh cakap "eh?" yes, another line appeared tapi samar2.. Doc cakap kemungkinan besar saya pregnant.. So jangan buat xray lah.. Kat borang master tu doc taktau nak tulis apa kat bahagian result xray.. He just wrote "pregnant?" haha.. Nak gelak pon ade sebab dia letak question mark kat situ.. Kalo ikut last day period, waktu tu saya mengandung 5 minggu.. 2-3 hari lepas check up tu, saya repeat UPT, buat masa nak solat subuh & memang 2 line yang muncul.. Kali ni memang jelas.. Siap simpan lagi gambar tu.. Buat kenangan.. Hehe..

Bile da tau preggy tu, incik hubby suh saya pospon dulu further study.. Saya pon cam malas kan haha so saya ikut jela.. Isteri solehah katekan.. :p Pang sedas..

Selepas itu, bermula lah episod baru dalam hidup saya.. Masuk je minggu ke-6, saya da mula rasa mual tapi baru peringkat ringan.. Masa tu bulan puasa, saya dan incik hubby ada di kampung suami.. Paling saya tak tahan, bau & rupa nasik daging yang mak mertua saya masak masa pagi raya pertama.. Mak mertua saya guna daging kibas.. Sampai ke hari ni saya masih lagi loya & nak termuntah bila incik hubby sebut "nasik daging".. =_='

MINGGU KE-7 - 22
Waktu ni tahap alahan adalah di tahap paling kritikal.. Memang sangat2 menguji kekuatan mental & fizikal saya.. Sehari saya muntah sehingga berbelas kali.. Saya tak boleh telan apa-apa makanan & minuman pun.. Setiap apa yang saya makan & minum, tak sampai 5 minit pasti semuanya dimuntahkan kembali sehingga perut kosong.. Saya hanya mampu mengalirkan airmata ketika itu kerana badan terlalu lemah.. Incik hubby plak kat offshore waktu tu, memang tak senang duduk la dibuatnye sebab saya cume boleh terbaring lesu macam ikan paus.. Huhu.. Incik hubby mintak excuse balik awal dari sepatutnya sebab nak bawak saya gi spital.. *oh terharu.. Buat susah2 je.. Tapi hepi! Haha..*

Selepas tu bermula la episod keluar masuk klinik & hospital untuk drip air sebab dehydrated.. Banyak kali jugak.. Badan saya kurus kering waktu tu.. Sampai nurse pon bimbang setiapkali check up mengandung di klinik kesihatan sebab berat saya tak naik2 tapi asyik turun.. Lepas drip air beberapa kali baru la saya ok.. Tapi tak banyak yang boleh saya telan.. Waktu tu hanyalah air bandung sejuk, oligo & nasik ayam yang boleh saya telan.. Nasib baik incik hubby setia dcc.. Kadang2 dia pun da taktau nak belikan makanan ape untuk saya.. Saya lagi lah.. Nak pikir pasal makanan pun da cukup buat saya rasa loya yang amat.. Stress n saya nangis nangis & banyak nangissss je kejenye sepanjang ngandung.. Hohoho.. jalan yang ada hanyalah BERSABAR... Tapi tetap nangis jugak.. Kuikui... :p

Kalo cakap pasal bau plak, macam2 takbley bau.. Paling ketara, bau orang goreng ikan, bau nasik yang tengah panas, bau perfume, bau dalam kereta & paling menyedihkan bau incik hubby.. Haha.. Sian incik hubby kena duduk jauh2.. Tak lama pun "menjauhkan diri" tu, 5 bulan jerr.. :p

Masa awal2 minggu mengandung tu, saya ada turun darah 3x tapi bukan pada hari yang sama.. Perasaan masa tu sangatla risau takut terjadi apa2 pada kandungan.. Saya cuma boleh menangis sambil ngadu kat incik hubby yang bekerja jauh waktu tu.. Doc suruh bedrest je tapi saya asyik nangis.. Stress sebab takut & alahan teruk tapi cuba kuatkan jugak semangat.. Mebi jugak sebab masa awal2 mengandung tu saya terlampau aktif bergerak n banyak terhentak masa dalam kereta sebab jalan tak rata.. Tapi Alhamdulillah pastu takde lagi staining tu, everything was fine.. Syukur sangat..

+__+


Masuk minggu ke 23, saya da boleh makan semuanya but slowly lah.. Dia takdelah ilang terus alahan tu cuma saya tak lagi muntah sekerap dulu.. Masa ni nak ilangkan tension duk terperuk terbaring dalam umah 5 bulan, so incik hubby bawakla pi jalan2 satu mesia.. Memang sorgaaa sebab da back to normal, da boleh makan banyak benda... Yeayy.. *lompat bintang* Masa ni tenaga mengalahkan incik hubby walaupun perut makin berat.. Sikit pon tak terasa penat.. Tapi masa saya 7 bulan kot lagi sekali saya diuji.. Masa kami otw balik ke kampung incik hubby, kami transit di KL & bermalam di genting highland.. Malam tu, tibe2 tulang punggung saya sakit yang amat hingga takboleh nak bergerak & bangun sendiri.. Jalan pun kena dipapah.. Saya cuma boleh menangis menahan sakit yang tak terkata.. *nangis lagi..huhu* Bila sejuk lagi la perit kan.. Last2, tak jadi balik kampung suami.. Balik umah, saya tuam dengan tungku elektrik & Alhamdulillah lama2 sakit tu berkurang walaupun tak hilang terus.. Jadi la kan.. :))

Bila perut makin membesar, biase la badan start sakit sana lenguh sini.. Nak baring atas comforter pon takble sebab sakit punggung & pinggang.. Yang paling teruk sakit belakang.. Sampai sekarang da beranak ni pun tak hilang.. Makin teruk ade la.. Da nasib badan kan.. :((

Tu je pengalaman mengandung yang saya ingat sebab da lama sangat.. Bila da beranak ni banyak urat yang putus, asyik jadi pelupa je.. Huhu.. Nanti ada masa saya share pengalaman bersalin pulak.. Tu pun kalau free.. Sejak ada anak ni susah nak ada waktu terluang.. Kalo ade pun curik masa tidur.. Welcome to da club tak tido malam la kan.. :))

Malas dah nak taip lagi.. Ok bai!


- Posted using BlogPress from my iPhone

1 comment:

  1. Setiap kali mengandung memang badan akan sakit-sakit, penat. tapi bila tengok anak yang dlahirkan memang semua penat hilang. rasa BERBALOI SANGAT. =)

    boleh dapatkan Supplement untuk ibu mengandung & supplement untuk anak-anak dengan saya (whatsapp : 0137075966)TQ =)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails