OUR JOURNEY -----> MUSUH - SAHABAT - KEKASIH - TUNANG - SUAMI (^_*)

Daisypath Anniversary tickers

CINTA HALAL KAMI (^_^)

Daisypath Anniversary tickers

OUR JUNIOR IS IN DA HOUSE!! :))

Lilypie First Birthday tickers

Thursday, May 31, 2012

Keletah baru



Salam.

Ramai mak2 yang senior cakap bayi ni kalo dalam hari perangai dia lain, da lepas tempoh berpantang lain plak.. Betul ke? Mine, ade satu keletah terbarunya... Which is suke tido atas bahu or dada.. Dalam posisi ala2 meniarap tu.. Tapi bila letak meniarap atas tilam dia boley bertahan dalam setengah jam je.. Pastu mula la ekk ekk mintak diangkat sebab tak boley nak pusing kepala.. Bila saya tolong tuka posisi kepala tu dia terjaga pulak.. Aduhai.. =_='

Bila atas bahu or atas dada, elok je bertahan sampai sejam or 2 jam.. *pengsan* tangan ni lenguh toksah cakapla.. Memang takbley nak buat keje lain.. Tapi demi nakkan anak dapat tidur yang cukup, ebu tahankan jela.. Kalo ikut mak, suruh letak dalam buai.. Tapi bila baca banyak sangat kesan negatif dari kesan positif, saya macam berat hati.. Memang bagus untuk kesan jangka masa pendek - ebu boley buat keje lain.. Tapi.... Untuk jangka masa panjang.. Otak bleh bgegar sebab hayunan, risiko terhempap besi buaian, jatuh, etc yadayada... Better jangan ajar.. Lagipun saya risau nanti nak ke mana2 susah kalo dia nak tidur berbuai je.. Buatnya otw balik kampung suami yang 8-9 jam tuh dia nak berbuai, tanak tido dalam kete, sape nak jawab tuh? Ebuuuu dia jugakkkk...

Semalam bawak Mifzal pegi klinik sebab risau sangat 2 hari lepas dia muntah susu.. Sampai kua dari hidung.. Kesian tengok dia menangis meronta2 bagai nak rak.. As what we expected, masalah perut kembung lagi.. Haihhh.. Bila la nak ilang ye.. Sian anak ebu.. Doc cakap sebab overfeed.. Mifzal minum 2 stgh oz setiap 2-3 jam sekali.. So terpaksa la buat catuan susu.. Saya bagi 1.5-2 oz sahaja.. Semalam bagi 1-1.5 aun setiap sejam.. Tapi tak bertahan lama sebab dia menangis tak benti macam hape sebab tak puas susu.. Terpaksa la ebu bagi lagi.. Tapi alhamdulillah dia takde muntah.. Harap2 cepatla ilang masalah kembung ni..

Orang cakap biasanya baby lepas 3 bulan da kurang masalah ni.. Yeke? Kalo camtu cepatla anak ebu besar sayang.. Erkk.. Boley ke camtuh? Hewhewhew.. :p

Minggu ni sangat penat uruskan Mifzal sorang diri.. Mak pun kadang2 je tolong dukung time saya mandi.. Dia pun cam malas dah nak layan cucu dia ni pasal asek nanes.. Dengan berat Mifzal yang makin bertambah.. Penat.. Haha.. Sedey oke.. Saya makan, pam susu, taip entri ni pun sambil dukung dia kat bahu.. Ye, sangat2 penat sebab saya tak boleh nak letak atas tilam.. Kalo letak, 5 minit pastu dia terjaga.. Kalo tak puas tido, lagi penat saya nak memujuknya.. Kadang2 terfikir jugak gila ke hape aku ni asyik dukung anak.. Haha.. Orang lain konpem2 da masuk dalam buai.. Tapi takpelah.. Demi nak elakkan buaian tuh, n demi nakkan anak tidur cukup, saya sanggup bertahan.. *tu yang tak sabo nak dia beso sikit tu..:p* bak kata incik hubby, moga2 esok2 anak ni akan sayangkan saya sepenuh hatinya sebab selalu di pangkuan saya.. Aminnnnnn...

Hari tu hati ni macam berbelah bagi jugak sebenarnya nak try guna buaian.. Tapi bile pk kesan negatif tu, saya kuatkan semangat.. Alhamdulillah, Allah masih memberi saya kekuatan sehingga ke hari ni walaupun setiap hari saya didesak oleh ibu sendre untuk masukkan dia dalam buaian.. Moga saya terus diberi kekuatan itu.. Walaupun super duper penat, tapi saya da mula merasai keseronokan menjaganya.. Tiada yang lebih berharga bila melihat wajah mulus tanpa dosa itu di pangkuan saya.. Indahnya anugerahMu ya Allah..

*doakan juga incik hubby kuat di sana.. Sejak dia kembali bekerja, dia tak bersemangat sebab terlalu rindukan anak.. Dia cakap dia rindu kat saya jugak tapi ayat penyedap jela kot.. Haha.. Lumrahla bila da ade anak ni isteri jatuh no 2 kan.. :))

+__+



- Posted using BlogPress from my iPhone

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails