OUR JOURNEY -----> MUSUH - SAHABAT - KEKASIH - TUNANG - SUAMI (^_*)

Daisypath Anniversary tickers

CINTA HALAL KAMI (^_^)

Daisypath Anniversary tickers

OUR JUNIOR IS IN DA HOUSE!! :))

Lilypie First Birthday tickers

Monday, May 14, 2012

31 days already.. :))


Lambatnyerrr nak abes pantanggggg.... =_='

Nape tengok orang lain berpantang macam cepat je ea? Dengki betul.. :p

Kali ni nak apdet pasal berpantang.. Best sangat ke berpantang ni?? Langsung tak best.. =_=' banyak benda takble makan, takble buat n asyik dengar orang tua2 berleter.. :p

Sesi berpantang saya takdela pantang sangat pon sebenarnya.. Orang muda zaman sekarang sume camni ke eh?? Ke saya je yang PEMALAS? Hohoho... Ada petua2 orang tua2 yang saya ikut dan ada yang tidak.. Maybe sebab otak saya lebih ke arah matematik *mentang2 lecturer maths kan..huhu* so pemikiran saya lebih menerima perkara2 yang berasaskan logik.. Eh, ada kaitan ke ngan topik ni.. Kuikui..

MAKANAN
Hari bersalin kat hospital tu saya disajikan dengan lauk sup ayam, sayur dan buah epal.. Tapi saya tak berani nak makan ayam lagi, makan nasik dengan sup sahaja since luka jahitan sangatla banyak.. sayur?? Laaaaagi la tak makan..haha.. Masa tu terasa sangat perit & berdenyut kat area jahitan sampaikan nak jalan pon kena dipapah.. Seriously!! Thanks to incik hubby.. :)) hari kedua bersalin still lauk yang sama jugak n da boley discharge tengahari tu.. Yeayy.. Bermula la hari tu, menunya hanyalah nasik & ikan panggang.. Saaaammmpaila skarang ni... 2 minggu berpantang saya da jamah ayam goreng kunyit tapi pastu stop sebab macam gatal plak kat tempat luka tu.. Hari ke 25 start semula makan sup ayam. Untuk pagi saya makan roti sahaja dan kalo lapar time petang tu saya makan biskut jacob.. Air?? Hanyalah air masak dan susu sahaja untuk tambahkan susu badan..

Saya tak berapa setuju dengan pantang orang dulu2 yang tak bagi minum banyak air.. Takut perut buncit, kembang sana sini.. Saya menyusu badan, ofkos kena minum banyak air.. Sangat2 dahaga everytime lepas menyusu.. Lagi2 musim panas cenggini kan.. So bergelas2 la saya minum.. Dahla takble minum air sejuk kan.. Memang tak puas.. Tapi sabokan jelah demi kesehatan diri & anak.. :))

BERURUT, BERTUNGKU, BERBENGKUNG
Bertungku? Yang ni memang tahap pemalas nombor satu!! Kehkehkeh.. Tiap hari bangun pagi je mesti mak da sound suruh bertungku.. Memang hari2 bangun asyik moody jela dengan muka masam sebab kena buat benda yang kiter tak suke kan.. Huhu.. Mula2 tu buat jugakla tapi skarang da jarang2.. Teheheee... Time musim panas cenggini lagi la tak tahan.. Berpeluh satu badan tak kira masa.. Ate camne nak bertungku kankankan?? :p Berurut plak start hari ke4.. Masa tu jahitan still sakit lagi.. Nasib bek tukang urut tu cooperate jugak.. Tak kasar2 sangat.. Berurut untuk 3 hari.. Then lepas 2 minggu berurut lagi 3 hari.. Da dekat nak abis pantang ni ingat nak berurut lagi skali tapi tengokla camane.. Berbengkung memang saya tak penah miss sampaila hari ni.. Bukak pon time nak mandi je..

BERSTOKING
Yang ni pun on off jugak.. 2 minggu pertama memang rajin pakai.. Pastuuuuu... Nan adooooo... Hewhewhew.. :p Sebab cuaca terlampau panas, tak tahan.. Biasanya waktu malam jela pakai tu pun ada jugak skip..

SET LEPAS BERSALIN
Saya da beli siap2 aritu set lepas bersalin tropical herbs.. Tapi baru guna tak sampai suku pon.. :p sebab awal2 aritu anak ade jaundis sket tapi tak sampai kena warded pun.. So doc advise stop dulu seme2 tu dalam 3 minggu.. Pasni bley la sambung balik..

BANYAK BEREHAT & BARING
Nan adooooooo... Orang tua2 pesan jangan duduk lama2.. Jangan banyak berjalan.. Jangan buat tu buat ni yadayada... Kalo tak nanti peranakan jatuh.. Kena banyakkan baring... Ye, memang sangat syok kalo saya mampu buat seme tu.. Sape tak suka baring sambil gedik-gedikkan kaki kankankan? :p Tapi percayala, kalo anda menyusukan sendiri bayi anda, mana sempat nak berehat.. Tambah2 baby boy yang kuat menyusu.. Kejap2 bangun.. Kita baru nak baring dia da merengek ekk ekk.. Sejam sekali nak menyusu.. Kadang2 setengah jam sekali.. Blom masuk bab dia meragam lagik.. Tidur memang 2-3 jam je dapat tido sehari.. Itupun tido ayam.. 2 minggu pertama saya agak stress dengan situasi camni.. Sangat letih plus luka jahitan yang blum sembuh.. Ditambah plak dengan sakit blakang yang teruk & anak asyik menangis minggu2 awal tu.. Mungkin dalam proses nak membiasakan dirinya dengan dunia.. Nasib baik incik hubby pun turut sama menjaga anak teruna sorang dia tu.. *tengkiu incik hubby* Kadang2 nak release stress tu saya kemas2 bilik & menyapu.. :))

SEMBELIT
Hat ni memang mendatangkan fobia.. Hari kedua berpantang nurse da buat sesi lawatan ke rumah.. Tiap2 hari lak tuh.. =_=' tiap hari jugaklah saya ditanya "da membuang ke belum?" menurut kata nurse tu, selagi tak membuang lepas bersalin tu, peranakan takkan kecut sepenuhnya..dengan luka jahitan yang banyak memang ngeri nak membuang..umah mak plak tandas cangkung.. Ngeriiiiii... sudahnya, hari ke6 berpantang baru la tertunai hajat.. Tu pun secara bersimpuh.. Sungguh ayu ye.. Haha.. Alhamdulillah, tak sakit & tak sembelit pun.. Tapi episod ni tak berakhir di situ.. Hari ke25 saya berpantang, saya mendapat sembelit yang bukan calang2.. *amboi bahasa* 4 jam saya di toilet, hanya mampu menangis jela menahan sakit najis yang liat nak kua.. Memang putus harapan.. Bila stress lagi la payah kan.. Di toilet tu jugak saya minum ubat sembelit Duphalac.. Tapi tak jalan.. Pastu suami belikan jus prune.. Pon tak berjaya.. Saya macam nak pengsan dah dalam tu.. Incik hubby da riso sangat.. Atas nasihat incik hubby, saya korek jelah sambil menangis tak henti menahan sakit.. *sila jangan bayangkan.. Saya pon pestaim buat.. :'( * da settle ke? Belum lagiiii.. Disebabkan terlalu lemah, saya terus tak berselera makan walaupun belum makan sejak pagi..saya cuba baring & berehat tapi tak boleh sebab perut & "di situ" sakit & tak selesa.. Ingat yang saya minum jus prune & ubat sembelit? Seme tu baru nak menampakkan hasilnya.. Then petang tu lagi skali saya harus ke toilet.. Kali ni masih sembelit & masih menangis tapi harus dilalui juga.. Sehingga malam saya masih tak selesa.. Untuk duduk menyusukan anak sangatla azab..nak baring pun tak kena.. Dugaan betul.. Sangat trauma.. Tapi lepas2 tu baru ok walaupun masih sakit untuk membuang.. So ibu2 lepas bersalin, makanla ubat sembelit siap2 n minum air banyak2.. Berak pon jadik isu kan? Huhu.. :(

Seme ni pengalaman.. Bukan nak mengaibkan diri sendiri atau sesiapa.. Cuma nak share n simpan untuk kenangan diri sendiri & anak2.. So that esok2 bila anak ebu da besar da pandai baca, dia tau susah payah ebu dia mengandung, melahirkan, dah beranak pon ada ujian lain plak.. Pre n post la senang cakap.. :))

Bukan senang nak jadik seorang ibu atau ayah.. Lepas satu2.. Tapi setiap hari saya & incik hubby belajar benda baru tentang hidup ni.. Kiter taktau kan ape nasib kiter esok2.. Anak2 hormat or jaga kiter ke tak.. Banyak sangat kes anak2 yang membuang ibu bapa skarang nih.. :( Sebagai parents, kiter cuma mampu memberikan segalanya yang terbaik & termampu.. Semoga anak2 kiter menjadi anak yang soleh solehah & berbakti kepada ibu bapa & agamanya.. InsyaAllah...






-Posted using BlogPress from my iPhone

1 comment:

  1. terjumpa info ni, juga pasal berpantang selepas bersalin … sharing is caring :) - Cara Bertungku Dengan Mudah Semasa Berpantang

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails