OUR JOURNEY -----> MUSUH - SAHABAT - KEKASIH - TUNANG - SUAMI (^_*)

Daisypath Anniversary tickers

CINTA HALAL KAMI (^_^)

Daisypath Anniversary tickers

OUR JUNIOR IS IN DA HOUSE!! :))

Lilypie First Birthday tickers

Sunday, September 2, 2012

My breastfeeding journey #5


Runsing.

Resah.

Bimbang.

Tu la perasaan saya sekarang ni.. But still.. Pretending to be cool.. Taknak perasaan risau ni terlalu mengganggu hingga menjejaskan production susu.. Menangis? Tak perlu ditanya.. Itu sudah pasti.. Ibu mana tak sedih, ibu mana tak risau kalau tak dapat berikan yang terbaik buat permata hatinya? Tapi seperti yang saya cakap tadi, menangis tiada gunanya.. Malah mengeruhkan lagi keadaan.. Ape yang lebih teruk, tentulah susu malu2 nak keluar.. =_='

Sejak Mifzal masuk 4 bulan aritu, demandnya mula bertambah.. Kalau dulu dia minum 2 oz setiap sejam.. Sekarang 3-4 oz setiap 1.5/2 jam.. Sejak itulah stok susu dalam deep freezer lebih banyak keluar dari masuk.. Sekarang tinggal dalam 80+ oz sahaja.. Bertambahlah risau hati ni.. Kalau aritu saya pam setiap 3 jam, sekarang saya pam setiap 2 jam.. Hasilnya hanyalah 2.5-4 oz sahaja untuk sekali pam. Namun saya tetap bersyukur.. Saya percaya sebanyak mana saya dapat, sebanyak itulah rezeki Mifzal... Allah lebih mengetahui.. Jadi saya harus bersyukur.. Alhamdulillah.. Sekali Mifzal minum dah habis & saya kena pam lagi.. Dengan erti kata yang lebih mudah, saya harus pam setiap waktu menyusu.. Penat? Sangat!! Tambah pulak saya exclusive pumping.. Kalo direct feed tu lain cerita.. Tapi tak pernah terlintas dalam hati ni untuk merungut sebab saya tahu besar pahalanya.. Saya cuma mahukan anak saya mendapat zat & khasiat terbaik, susu ibunya sendiri.. Bukan saya menolak susu formula, tapi hak menyusu adalah hak seorang anak.. Selagi saya mampu saya akan berusaha sehabis daya, sebaik mungkin! Jika dah termaktub di Luh Mahfuz rezeki Mifzal untuk minum susu ibunya setakat waktu sekian sekian, saya redha.. Sesungguhnya Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuknya.. Sehebat mana pun kita merancang, semeriah camne pun susu kita sekarang, rezeki tiap anak & manusia tetap di tangan Allah.. Itu yang saya pegang.. Rezeki tiap anak takkan sama.. Tapi saya takkan putus2 berdoa & berusaha agar Mifzal dapat minum susu ibunya sehingga sekurang2nya dia berusia 2 tahun..

So far dah 3 hari saya buat power pumping.. Tapi saya cuma dapat dalam 7-8 oz waktu awal pagi sahaja.. Waktu tu kan kadar hormon tengah tinggi.. Waktu lain 2.5-4 oz.. Setiap hari saya minum hampir 4 liter air.. Saya minum milo.. Saya minum susu.. Saya makan lebih banyak dari biasa.. Saya pastikan saya tidur sekejap waktu siang untuk cover rasa letih.. Saya makan kurma jugak tapi kadang2 je sebab da nak habis.. Saya memang buat regular pumping, every 2 hours.. Tapi susu belom nak bertambah lebih dari biasa.. Mungkin belum masanya lagi Allah nak makbulkan permintaan saya.. Tak mengapalah.. Kalau kita bersabar pasti akan ada hasilnya kan? Esok saya nak try minum barli & horlicks pulak.. Nak try jugak masak sayur sawi yang saya tak suka tu.. Ramai yang cakap semua tu boleh tambahkan susu badan.. So far saya cuba je makanan & minuman yang boleh banyakkan susu.. Saya lebih prefer cara natural.. Pernah terlintas nak makan pil untuk tambah susu dari klinik tu tapi ramai yang tak suggest sebab katanya boleh menyebabkan mood kita berubah & sentiasa tak menentu.. Kalo mood selalu ke laut camne nak banyak susu kan? Pilihan terakhir saya adalah Shaklee.. Kenapa saya tak ambil sekarang? Sebab saya perlu detox badan saya dahulu then baru semua supplement tu boleh diserap oleh badan.. Kalau badan dah sarat dengan bahan2 yang tak diperlukan, macam mana bahan yang baik nak masuk? Saya biasa ambil set supplement dari Green City Organic sejak sebelum mengandung lagi.. Semuanya organic based.. Keluarga suami yang suggest n dorang pon memang ambil.. Kalo nak tau lebih lanjut, search je Green City Organic kat youtube.. :)) eh, da lari topik pulak dah.. Ini bukan promote produk ye.. Hehe..

Doakan saya terus kuat & tak mudah patah semangat.. Semoga Allah perbanyakkan susu badan saya & permudahkan rezeki Mifzal.. Amin..



- Posted using BlogPress from my iPhone

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails