OUR JOURNEY -----> MUSUH - SAHABAT - KEKASIH - TUNANG - SUAMI (^_*)

Daisypath Anniversary tickers

CINTA HALAL KAMI (^_^)

Daisypath Anniversary tickers

OUR JUNIOR IS IN DA HOUSE!! :))

Lilypie First Birthday tickers

Wednesday, August 15, 2012

Exclusive pumping mother (EPM)



Salam.

Sedar tak sedar da hampir 2 bulan saya menjadi exclusive pumping mother.. Kalo korang taktau apekebenda alahnye tu korang google jela yep.. :)) ingat lagi tak saya penah share pasal Mifzal tanak direct feeding sebab milk flow terlalu laju? Yes, i keep trying very hard but he refuse to! Until now.. Bila saya suakan aje my nipple dia memang tanak.. Kadang2 berjaya jugak let him sucks for 2-3 minutes but then dia buat muka uwekkk nak muntahh.. Takpe saya tak give up saya try lagi, dia hisap but again uwekkk.. Oh sedihnya.. :(( skarang ni betul2 dah kes nipple confusion.. Memang sedih bila difikirkan.. I'm a fulltime housewife but i can't direct feed my son! Oh klakar kan? Emm, tak klakar pon.. Sedih lagi ade.. Hukhuk.. :((

Tapi skarang ni saya tetap jugak berusaha direct feed dia walaupun tak pernah berjaya.. Kalau tak dapat jugak redha jelah jadik EPM ni.. Asalkan Mifzal tetap dapat khasiat susu ibunya.. Malas dah nak tensen2 pikir tak dapat direct feed.. Better fikir camne nak maintain susu sentiasa meriah.. Skarang ni saya tak dapat nak buat stok frozen EBM sebab sebanyak mana saya perah sebanyak tu lah Mifzal minum.. Dalam sehari saya dapat around 28-34 oz.. Kalo ada baki nak masuk dalam fridge pun dalam 2 oz je tu pun jarang.. Takpelah.. Rezeki Mifzal pasti ada.. Allah kan Maha Pemurah.. :))

Memang saya akui saya perlukan mental yang sangat kuat untuk memastikan target saya nak menyusukan Mifzal sampai 2 tahun tercapai.. Mana taknya, every 4-5 hours saya nak kena mengepam.. Kalau siang, waktu Mifzal tido adalah waktu untuk saya mengepam.. Kadang2 kalo nasib baik Mifzal tak meragam, saya akan pam waktu menyusukan dia.. Sebelah tangan pegang botol untuk susukan dia sebelah lagi pegang corong pam.. Tengah2 malam pun kena bangun untuk mengepam.. Sebab Mifzal memang akan bangun nak susu.. So i need to prepare enough milk before he wakes up.. Kadang2 terlajak tido jugak tapi Alhamdulillah Allah sentiasa membantu.. cepat2 saya pam dengan kepala masih mamai2 tu, dan2 cukup susu untuk dia minum baru dia terjaga.. Alhamdulillah di sebalik kesusahan saya Allah telah memudahkan saya.. Betul la orang cakap kalau niat kita baik memang Allah akan tolong.. Semoga Allah mengurniakan saya semangat & jiwa yang kental untuk terus menyusukan Mifzal.. Walaupun hanya melalui botol sebagai perantaraannya.. :') Penat memang super duper penat.. Kadang2 tak sempat nak rehat langsung.. Bukan kadang2, selalunya.. :)) semua kerja saya lakukan dalam keadaan rushing.. Dah siap satu kerja, kerja lain pula menanti.. Da siap kerja lain, Mifzal pula menanti.. Hehe.. Da macam tangan sotong dah..

Terus terang saya cakap saya sangat2 rindukan saat di mana Mifzal kemas dalam pelukan saya, menyusu di nipple saya dengan gembiranya sampai sakit belakang saya sebab dia asyik nak mengempeng.. Nipple pedih toksah cakapla tapi saya tahankan jugak.. Rasa puas dapat tengok dia menyusu.. Tapi itu 2 bulan yang lepas.. Skarang tiada lagi nikmat itu.. Betapa sedihnya saya hanya Allah yang tau.. Berapa banyak airmata saya mengalir disebabkan itu hanya Dia yang mengetahui.. Tapi saya taknak terlalu ikutkan perasaan.. Sebab setitis airmata seorang ibu menitis kerana anaknya, 10 kebajikan anak itu akan hilang.. & saya takmahu itu berlaku.. Biarlah orang mengata.. Biarlah saya tak dapat direct feed Mifzal seperti ibu2 lain.. Saya masih bersyukur.. Sekurang2nya saya masih mampu bekalkan Mifzal dengan susu saya sendiri setiap hari.. Sehingga kini.. Alhamdulillah.. :')


1) " Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya dari badannya (susu badan) akan mendapat satu pahala dari tiap - tiap titik susu yang diberikannya."

2) "Jika wanita menyusui anaknya sehingga 2 1/2 tahun maka malaikat-malaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya."

3) "Jika wanita memberi susu badan kepada anaknya yang menangis Allah akan memberi pahala satu tahun solat & puasa"


Semoga semua ini akan terus menjadi pembakar semangat saya agar tak mudah berputus asa.. Aminn.. Sesungguhnya di sebalik setiap kesusahan pasti akan ada kebahagiaan di penghujungnya..



- Posted using BlogPress from my iPhone

4 comments:

  1. Salam..sy pn soon to be fully ep-mom jgk nmpk gayanya..sebelum ni my son mmg prefer botol compare to df..df pn time dia mamai je..tp now ble die dh masuk 5bulan,mamai2 pn xnk df..sedihh

    Sedih sb sy pn rindukan saat2 die kemas dlm pelukan sy smbil df.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedih tp kena tetap bersyukur kn sbb ank masih dpt susu ibunya..alhamdulillah.. lambat reply pulak komen sis ni..my bad.. ank sis skrg da besar da.. huhu..

      Delete
  2. Replies
    1. Salam.. saya da lupa pulak.. rasenye sampai anak setahun 3bln je kot sebab lepas tu mengandung anak 2nd pulak..hihi..doc xbg continue sebab asyik rasa senggugut je ms pam tu..

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails